Huizen in Indonesië

16 maart 2024 - Pati, Indonesië

Nee, geen verhaal over de mooie traditionele huizen die Indonesië rijk is.

Ik krijg regelmatig de vraag of huizen duur zijn in Indonesië. Veelal uit de gedachte om hun biologische familie te ondersteunen voor de aankoop of huur van een andere woning.  Zoals ik eerder heb uitgelegd in de Blog over aankoop van grond al dan niet met een huis/gebouw. Kunnen wij als WNA geen grond kopen als eigenaar (Hak Milik).

Echter  je kan wel  “eigenaar” zijn van de gebruikersrechten van een woning (Hak Pakai). Hier voor sluit je een soort  lease contract af met de eigenaar van de grond, looptijd van 10 tot 30 jaar.  Wat je met de grond doet is aan jou. Je kan er een bestaande woning gebruiken of verwijderen en nieuwe  woning er op zetten.  Onderhandel goed over de voorwaarden wat wel en niet toegestaan is met het gebruik van het land. Op Bali en Lombok, zijn er nog andere aanvullende regels, van onder andere zones , etc.

Laat je niet verleiden door  advertenties voor een vakantiehuisje  op Bali, dat je eigenaar wordt van een leuke villa. Dat is niet mogelijk. Je huurt en na de huur periode  kan je het contract verlengen of   het huis is weer vrij op de markt.   Er zijn diverse constructies op de markt die  zeggen dat je eigenaar kan worden van je vastgoed door middel van een BV op te zetten e.d. Dit is een groot risico en vergt aardig wat kapitaal.  Ook voor het verhuren van een woning zijn strikte regels verbonden, zeker als de uitbater een WNA is.

Veel huizen  gaan via vererving  naar de nieuwe eigenaar.  Ook in Indonesië is het duur voor de meeste mensen om een eigen huis te bezitten. Huurhuizen zijn ook beschikbaar.   Echter je moet wel bedenken dat huizen bewoond worden door meerdere gezinnen/generaties geen uitzondering zijn. Zeker op het platteland is het heel gebruikelijk dat de ouders  en hun kinderen + gezin  dezelfde woning delen.

Als de kinderen genoeg gespaard hebben en een  goede baan hebben, kunnen ze een eigen huis kopen of huren.  Ja tijden veranderen, vroeger meestal huis op generatie op generatie. Nu willen de kinderen ook steeds meer zelfstandig wonen.

Het artikel is gebaseerd op mijn ervaring  en een koop woning.

Mijn vrouw leefde ook met de kinderen in het ouderlijk huis, samen met wijlen haar zus en gezin.

Omdat ik en mijn vrouw ook onze  eigen privacy wilden, hebben we de achterkant van het huis uitgebreid met een extra woongedeelte: 2 kamers,  extra keuken, badkamer en een woonkamer gedeelte.  Dit ook met de gedachte als ik 1 a 2 keer per jaar op bezoek kwam dat

hadden we onze eigen woongedeelte en onafhankelijk van de het voorhuis dat bewoond werd door wijlen haar zus haar gezin.  (Krijgen we ook geen discussie over kosten en dergelijke, we waren zelfvoorzienend).

Bij de aanschaf / huur van een woonhuis / appartement  let je op de volgende voorzieningen:

-          Hoeveel wattage elektriciteit aansluiting (PLN) . PLN werkt met tegoeden, je waardeer je saldo op om units elektriciteit te kopen.

-          Hoe is de watertoevoer en afvoer geregeld.  Eigen water bron of een tankopslag (PDAM)    Betekent dus dat je extra kosten hebt om je tank te vullen / afvoeren. Of PAM (waterleiding/aansluiting))

-          Afval afvoer (zelf verbranden of  ophaaldienst tegen betaling)

-          Hoogte van de grond belasting waar je woont, vergelijkbaar  WOZ aanslag maar die is erg laag is mijn ervaring.

-          Voorzieningen in de buurt  (winkels, eetmogelijkheden, OV, etc)

-          Eventuele  gemeenschappelijke kosten bij een appartement

Voor deze nieuwe generatie worden er steeds meer nieuw bouw projecten gelanceerd. Vaak voorzien in een “bewaakte”  nieuw bouw wijk waar kleurrijke nieuwbouw rijtjes woningen  gebouwd worden.   Vaak met 1 of 2 slaapkamers.

Bantul  rumah 162 juta    Rumah Pekanbaru 162 juta   Klik om te vergroten

Een starters (standaard) woning kost ongeveer  in de prijsklasse van 150 miljoen  tot 200 miljoen rupiah.

Hiervoor heb je een complete nieuwbouw woning met:

-         1 of 2 slaap kamers

-          Keuken (aanrecht)

-          Badkamer

-          Oprit

-          woonkamer

-          tuintje

Prijzen varieert natuurlijk op basis van locatie, voorzieningen in de omgeving, etc.

Bali is bijvoorbeeld erg duur en de grote steden.

Daarnaast kun je tegenwoordig ook een zogenaamd design huis kopen,  deze iets ruimer en hebben een moderner uiterlijk. Uiteraard kost een dergelijk huis gauw tussen de 300 tot 500 miljoen rupiah.

Hier onder diverse afbeeldingen en hun prijs en locatie. De symbolen spreken voor zich en  let op:

LT – aantal m2 grond                     LB – aan m2 woonruimte

Design house Pati 460 jutal           Rumah starter 298 juta Sby 1  Klik om te vergroten

Het zal je opvallen, dat dat soms het woon oppervlakte groter is, dan de grond oppervlakte.  Vaak wordt het huis zo gebouwd dat het net allemaal past op de beschikbare grond. Een leuke tuin  is een zeldzaamheid.  Ja een oprit om je motor of auto net te kunnen parkeren en achter een groen streepje dat je net kan luchten achter het huis.    Op het platte land zie wel veel huizen in de desa’s die  wat grond hebben rondom het huis.  Het leven speelt zich daar ook wat meer buiten af.  Toch zie je niet veel mensen lekker genieten in de tuin, omdat het overdag gewoon te heet is.

Bij het kopen van een woning  kan je natuurlijk contant afrekenen, wat het makkelijkste is. Maar de meeste mensen hebben een soort hypotheek op het huis.  Dit heet Kredit Pemilikan Rumah (KPR). Er zijn diverse geldverstrekkers in het land beschikbaar, maar  meestal zijn dit de reguliere banken.

Meestal dien je zo’n 20%   eigen geld aan te betalen voor je KPR.   Het rentepercentage ligt hoger dan in Nederland.

Je KPR is net als  in Nederland  een lening  met aflossing met een looptijd, een rentevaste periode,  de rente vergoeding.  Om je hypotheek bedrag uit te rekenen kan je bij de website van een bank een KPR simulasi doen en je weet wat je per maand moet betalen.

Hele arme mensen kunnen gebruik maken van bepaalde subsidies, die het mogelijk maken om in een standaard huisje  te kunnen wonen.

Naast de starterswoning , heb je natuurlijk de gezinswoning en de luxe villa en appartementen van een paar honderd miljoen rupiah tot vele miljarden rupiah’s.

Rumah Menteng 250 miljard      Rumah Bogor landhuis 14.5 trilliun      Rumah Menteng 300 milljard  Klik om te vergroten

In Indonesië heb je ook makelaars en  Funda’s achtige website, die erg leuk om te kijken en te dromen.

www.rumah123.com

www.lazudi.com

www.fazwaz.com

En je hebt natuurlijk diverse FB groepen waar veel huizen worden aangeboden.

Ook in Indonesië  is er een huizentekort.  Er schijnt behoefte te zijn voor 12.7 miljoen woningen. Terwijl er jaarlijks een extra woning behoefte is van 1 tot 1.5 miljoen woningen.

Jouw reactie