Tour Jakarta door Adinda

7 september 2023 - Jakarta, Indonesië

Reisverslag door Adinda

's Morgens stonden de chauffeur en de gids klaar om ons mee te nemen voor een tour door Jakarta. Ridwan onze gids was erg vriendelijk en kon goed Engels. Hij vertelde veel over Jakarta en Indonesië tijdens de rit van plek naar plek.

Tour Jakarta

Onze eerste stop was een grote katholieke kerk en de grootste moskee in oost Indonesië. Deze twee gebouwen staan naast elkaar en ze willen op deze manier laten zien dat de twee geloven naast elkaar bestaan en dat het mogelijk is.

Kerk in Jakarta

Opvallend is wel dat de moskee veel groter is dan de kerk. Helaas konden we niet beide gebouwen bezoeken vanwege activiteiten. De moskee wordt gebruikt voor grote activiteiten en komen de mensen uit de hele omgeving daar naar toe. Voor de diensten gaan ze naar hun eigen moskee in de buurt.

Moskee jakarta

Toen gingen we naar Bataviastad. Eerst naar de haven. Daar liggen allemaal houten boten die goederen vervoeren naar de naastgelegen eilanden en niet voor internationaal gebruik. Langs de kade zagen we dat er muren van aarde werden gemaakt om het water tegen te houden. Jakarta is aan het zinken waardoor er wateroverlast is. Vooral tijdens het regenseizoen als er veel water vanuit Bogor en de bergen naar de zee komt. Waarschijnlijk wordt de muur om de zoveel jaar opgehoogd en worden ze uiteindelijk met cement gemaakt.

Sunda Kelapa

Er is een oude houten brug die "Londen bridge" genoemd wordt omdat het op dezelfde manier open gaat als de Londen Bridge. De brug wordt niet meer gebruikt voor de overgang maar voor historische informatie. In Nederland hebben we ook veel van deze bruggen.

Brug in Jakarta

De volgende stop was een plein met koloniale gebouwen eromheen. Een van de gebouwen is een soort replica van het paleis op de dam in Amsterdam. Dit gebouw is nu een museum waar de geschiedenis van Java tentoon wordt gesteld. Die hebben we bezocht en we kregen een fijne uitleg van een gids. Indonesiërs hebben geen probleem met Nederland maar wel met Japan. Nederland heeft ook veel goede dingen gedaan zoals infrastructuur, wetgeving, irrigatie en mooie en goede gebouwen.

Batavia

Daarna hebben we gegeten in een mooi restaurant in oude Hollandse stijl. Op de menukaart staan bitterballen en erwtensoep. Het was niet de erwtensoep die wij gewend zijn, maar het was erg lekker.

Nadat onze buiken gevuld waren hebben we het Wajang museum bezocht. Er waren diverse wajangpoppen zoals houten poppen, op dierenhuid en van heel veel verschillende landen.

Wayang Museum

Onze laatste stop was bij het monument Monas (monument national). We hadden maar even de tijd en we konden het museum onder monument niet bezoeken. We hebben een aantal foto's gemaakt ter herinnering.

Monas

Het is echt de moeite waard om een tour langs al deze mooie historische gebouwen te gaan met een gids. Zeker als je geïnteresseerd bent in de geschiedenis van het vroegere Indië.

Deze tour is georganiseerd door Edu van Java Private Tour http://www.javaprivatetour.com 15 Augustus 2023