Borobudur en Prambanan door Riyanto

9 september 2023 - Borobudur Temple, Indonesië

Reisverslag geschreven door Riyanto

Vandaag een scooter gehuurd en de Indonesische ervaring op de weg zelf eens mee maken..

Borobudur

Rond negen uur (met googlemaps aan in mijn broekzak) op pad gegaan voor een ritje van 35 kilometer naar de Borobudur waar ik volgens "maps" ong. 1,5 uur over zou gaan doen door de drukte op de weg.. Hoelang ik er precies over gedaan heb weet ik niet maar ik zoefde alsof ik niets anders gewend was vlot mee met het Indonesische verkeer. Lange rechte stukken 70 tot 90, langs alle kanten het overige verkeer inhalen, bij verkeerslichten zoveel mogelijk tussen de auto's door om maar een plekje zo ver mogelijk vooraan te kunnen bemachtigen en zoveel en zo lang mogelijk op je toeter blijven hangen als mogelijk als iemand anders dreigt je van de weg te duwen omdat hij je misschien wel niet gezien had..

Prambanan

Na mijn Max Verstappen ritje toch heelhuids aangekomen bij de Borubudur. En ik was niet de enige, hele bussen groepsreizende  Nederlanders, Maleisiërs en ook Indonesiërs natuurlijk hadden samen met mij ook het idee om dit reusachtige bouwwerk vandaag te gaan bezoeken.

Maar goed dat mocht de pret niet drukken na een uurtje al foto's makend te hebben rondgewandeld vond ik het wel weer tijd voor wat anders dus hup "maps" weer tevoorschijn getoverd en de weg naar de "Prambanan" uitgestippeld over deze reis van 51 kilometer zou ik wederom ongeveer 1,5 uur gaan doen (het was waarschijnlijk wat minder druk op de weg ofzo).

Deze rit leide mij door prachtige betoverende landschappen (waarschijnlijk was het gewoon deels dezelfde weg terug ) maar nu had ik ook meer tijd en geduld om om me heen te kijken en inplaats van alleen maar door het verkeer te zig zaggen  toch een beetje genoten van het uitzicht..

Doordat ik zo "rustig" gereden had waren volgensmij dezelfde bussen als eerder bij de "Borobudur" nu dus ook bij de "Prambanan" aangekomen, maar ja kwas het ondertussen wel aan gewend geraakt dat als je op het goede moment de selfiestick knop indrukt je een kleine kans hebt dat je er heel af en toe weleens alleen op kunt komen te staan..

Na hier weer een uurtje te hebben rondgewandeld had ik ook deze tempel wel weer gezien en maakte ik me op voor de terugreis. Deze terugreis heeft me overal en nergens in Yogya gebracht door wegafsluitingen, wegen die na een bepaalde tijd ineens eenrichting worden (zonder het "maps" te melden) maar goed na veel heen en weer ge-rij daar en wel tig keer door enkele straten ben heen gesjeest toch uiteindelijk bij mijn "homestay" aangekomen.

Hier eventjes uitgerust en opgefrist en daarna met de benenwagen maar weer even richting "Marlioborostraat" opzoek naar een pinautomaat en iets te eten eenmaal geld gepind snel weer van de Marlioborostraat afgegaan en in een zijstraatje een kleine "warung" ingedoken voor een heerlijk bordje "nasi ayam bakr spesial" en een glaasje "djeruk panas".

Nu tijdens het typen even mijn eten laten zakken en dan zodirect nog even een verfrissende koude douche voor het slapen gaan en dan weer opmaken voor een nieuwe dag gevuld met reizen..
Selamat tidur!

1. Untung:
    9 september 2023
    Veel plezier en mooie foto’s. Stoer dat je op de scooter rijdt! En hati-hati, want het zal best soms spannend zijn op de weg!
  2. Tanah Airku:
    9 september 2023